woensdag 23 december 2009

Overkoepelende regels voor alle toeristische verblijven


Vanaf nieuwjaar komt er één overkoepelende regelgeving voor alle toeristische logiesvormen, meldt Vlaams minister van toerisme Geert Bourgeois.

Er wordt een onderscheid gemaakt in 5 categoriën logies : hotels, openluchtrecreatieve terreinen, gastenkamers, vakantiewoningen en vakantielogies. Deze moeten allemaal voldoen aan bepaalde minimumvoorwaarden zoals veiligheid, onderhoud & hygiëne en ruimtelijke ordening.
Er gelden wel nog specifieke voorwaarden per categorie.

Wanneer uitbaters van hotels, gastenkamers, openluchtrecreatieve terreinen en vakantielogies meer dan 2 kamers uitbaten zijn ze verplicht een vergunning aan te vragen bij Toerisme Vlaanderen. Op basis daarvan worden er dan een bepaald aantal sterren toegekend.
Om de administratieve lasten te drukken komen er eenvoudigere elektronische procedures.

Ik denk dat het een goede zaak is.Er bestond al een regelgeving voor hotels en campings, maar nu bestaat er eindelijk ook een duidelijke wettelijk kader voor de gastenkamers, vakantiewoningen en vakantielogies. Want de Vlaamse toeristische logiessector is zoveel meer dan hotels en campings alleen.Het geeft de toerist meer zekerheid en duidelijkheid. Elke toerist krijgt hierdoor ook een kwaliteitsgarantie wat alleen maar positief is en waardoor ze misschien eerder geneigd zijn om te kiezen voor gastenkamers en vakantiewoningen. Want nu hebben ze tenminste een houvast.
Bovendien zorgen deze kwaliteitsgaranties niet voor extra papierwerk,wat toch ook wel belangrijk is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

*My_Tourism_Journal*

Hey iedereen!

ein-de-lijk heb ik mijn blog over toerisme!! Ik ben van plan om er veel artikels op te zetten zodat jullie mijn mening over de toerismewereld kunnen ontdekken . Zoals jullie kunnen zien is mijn blog nu nog maar in de beginfase.
Maarrrr hier komt gauw verandering in....