zondag 22 november 2009

vastgevroren schip met toeristen op Zuidpool vrij


De Russische ijsbreker 'Kapitein Chlebnikov' heeft zich uit zijn vastgevaren positie op Antarctica bevrijd, en zal vandaag nog ijsvrije wateren bereiken. De stemming onder de 105 toeristen aan boord is uitgelaten, zegt kapitein Viktor Vassiljev. De tot een cruiseschip omgebouwde ijsbreker was zondag geklemd geraakt tussen ijsschotsen, maar vaart nu langs de noordwestkust van het Antarctisch schiereiland.


Ik heb dit artikel gekozen om even aandacht te geven aan het Duurzaam toerisme.Meer dan 30.000 toeristen gaan jaarlijks op expeditie naar de Zuidpool. En het worden er steeds meer. Nog voordat de ijskappen echt gesmolten zijn willen de mensen er geweest zijn. In dit artikel was er nu geen sprake van een noodsituatie maar het is wel zo dat er elk jaar kleine ongelukken gebeuren( zonder extreme gevolgen ). Maar ik vind toch dat het een aspect is waar men aandacht aan moet geven. Tenslotte hebben de schepen veel olie bij en kan het toch een keer echt fout gaan.


Het artikel vermeldt dat de Britse passagiers als tijdverdrijf helikoptervluchten ondernomen hebben en van de zon geprofiteerd hebben. Bij die helikoptervluchten stel ik dan toch wel vraagtekens en vraag ik mij af wat de effecten zijn voor de omgeving. De meeste gasten hadden deze cruise geboekt om de begeerde keizerpinguïns te zien. Bovendien was er zelfs een televisieploeg aan boord voor een reportage over de dieren in het wild in de Weddell zee. Of dit allemaal goed is voor de dieren is dan de vraag. Mijn mening is neen, maar aangezien het nu allemaal aan een ongelooflijk snel tempo moet gaan is er geen andere weg. De toeristen willen alles zo snel mogelijk gezien hebben ,uit angst dat het gaat verdwijnen. Gelukkig bestaat er vandaag de dag organisaties zoals IAATO ("International Association of Antartica touroperators" ) die het geheel nog in goede banen proberen te leiden.


bron : Het laatste nieuws 18/11/2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

*My_Tourism_Journal*

Hey iedereen!

ein-de-lijk heb ik mijn blog over toerisme!! Ik ben van plan om er veel artikels op te zetten zodat jullie mijn mening over de toerismewereld kunnen ontdekken . Zoals jullie kunnen zien is mijn blog nu nog maar in de beginfase.
Maarrrr hier komt gauw verandering in....