zondag 29 november 2009

Vakbonden willen lichtere bagage op luchthavens



Transportvakbonden voeren actie op verschillende Europese luchthavens,waaronder Brussels Airport, om reizigers te wijzen op hun vaak te zware koffers. Die kunnen de gezondheid schaden van de arbeiders die de bagage behandelen,meldt het gemeenschappelijk vakbondsfront.


Dit schrijft het laatste nieuws op 28/11 /2009.

De arbeiders zouden fysieke klachten krijgen van het laden en lossen van te zware bagage. En dit zou op zijn beurt weer leiden tot meer afwezigheid op het werk. De vakbonden willen een limiet opstellen van max. 23kg per koffer. Op termijn willen ze zelfs dit verlagen tot 15kg per koffer.

We krijgen zowiezo een beperking van de luchtvaartmaatschappij(max.20kg). Het zou goed moesten ons hieraan kunnen houden. Dit alleen al voor het milieu.Want hoe minder gewicht in het vliegtuig , hoe minder brandstofverbruik. Maar 15kg. lijkt mij eerlijk gezegd niet haalbaar en ik denk dat heel veel mensen hier slecht op gaan reageren. Tenslotte betalen we honderden euro's luchthaventaks en vind ik dat we dan toch een aantal kilo's mogen meenemen (zonder extreem te overdrijven natuurlijk). De mensen die voor zo een job solliciteren en die zo een job uitoefenen wisten ook op voorhand de regelingen van de hoeveelheid bagage, dus snap ik niet waarom het nu ineens een probleem vormt. Ze wisten toch op voorhand waar ze hun aan konden verwachten.

De koffer alleen weegt soms al 10kilo, en als je dan op vakantie gaat voor 10 dagen en je neemt douchegel, tandpasta, kleding enz..mee, dan kom je al snel aan 20kg.
Mensen nemen ook graag souvenirs mee terug naar huis . Je kunt moeilijk zeggen: ja sorry ,geen extra souvenirs, dan wordt het echt te zwaar voor onze arbeiders.Dit is overdreven.Klant blijft nog altijd koning.

We moeten ook rekening houden met het soort reis dat men gaat maken en het aantal personen.Gaat het over een citytrip, een verre reis naar Afrika, is het een reis met kinderen, hoelang gaan ze op reis? Want gaat het over een paar maanden, of is het kwestie van een paar dagen?Ik bedoel maar zo simpel is het niet om zo maar een lagere grens op te stellen.Hier moeten ze rekening bij houden.

Ik persoonlijk vind dat we moeten proberen om de grens van 20kg niet te overschrijden, maar 15kg lijkt mij overdreven. Ze zouden altijd een regeling kunnen treffen i.v.m kortingen voor de mensen die toch onder de 20kg blijven. Dit zou een motivatie kunnen zijn voor sommige vakantiegangers. Ik vind dat ze dit niet verplicht kunnen invoeren, het zou een optie kunnen zijn voor sommige toeristen, waarbij ze kortingen kunnen krijgen. Kortingen krijgen blijft tenslotte de enige manier om mensen te overtuigen,als ze maar minder moeten betalen.






zaterdag 28 november 2009

Refunddesk.nl voor DBC-claims


Tienduizenden passagiers hebben straks recht op Denied Boarding Compensation. Dat zegt EUclaim-directeur Noorderhaven. Als reactie op de recente uitspraak inzake Denied Boarding Compensation heeft het bedrijf nu refunddesk.nl gelanceerd. Daar kunnen consumenten snel en eenvoudig financiële compensatie claimen bij de airlines.

Het gaat hier dus over passagiers die te maken hebben met annulering, omboeking of aankomstvertraging van meer dan 3 uur. De mensen die hier mee te maken krijgen , hebben recht op een compensatie. Om het de mensen gemakkelijker te maken kunnen ze direct een klacht indienen via http://www.refunddesk.nl/ . Deze site geeft eerst en vooral al informatie over hoe en wat men moet invullen. Bovendien beschikt deze site over de juiste formulieren ,die dan rechtstreeks worden doorgestuurd naar de overheid.

Hoe gaat het nu precies in zijn werk?
Heel simpel. Als je een kijkje gaat nemen op de site, moet je eerst een vragenlijst invullen , om te zien of je wel in aanmerking komt voor een vergoeding. Wanneer je niet in aanmerking komt voor een vergoeding wordt ook uitgelegd waarom niet.Na dit advies kun je dan bepalen of je verder wilt gaan en dan kun je een klachtenpakket kopen aan een prijs van €24,95.
Op de website zelf, kun je zien wat er allemaal in dit pakket zit.

Ik denk dat de prijs voor het pakket (€24,95) ook niet overdreven is , als je weet dat je een vergoeding kunt krijgen die kan oplopen tot €600. Dit zal de mensen volgens mij dan ook niet tegenhouden. Bovendien zijn de mensen die een klacht willen indienen niet meer afhankelijk van derden.Ze moeten geen extern bureau of advocaat inschakelen. Ik denk dat dit veel mensen in het verleden tegenhield. De stap om een klacht in te dienen wordt kleiner gemaakt.Bovendien komt de financiële vergoeding nu ook geheel in handen van de passagier terecht. Allemaal voordelen dus!

Het is een eenvoudige website die zoveel mogelijk mensen wil bereiken en waar alles duidelijk uitgelegd wordt. Ik denk dat de oprichting van zo een website noodzakelijk was en dat veel mensen hier gebruik van gaan maken.
bron : reisrevue -25/11/'09

zondag 22 november 2009

vastgevroren schip met toeristen op Zuidpool vrij


De Russische ijsbreker 'Kapitein Chlebnikov' heeft zich uit zijn vastgevaren positie op Antarctica bevrijd, en zal vandaag nog ijsvrije wateren bereiken. De stemming onder de 105 toeristen aan boord is uitgelaten, zegt kapitein Viktor Vassiljev. De tot een cruiseschip omgebouwde ijsbreker was zondag geklemd geraakt tussen ijsschotsen, maar vaart nu langs de noordwestkust van het Antarctisch schiereiland.


Ik heb dit artikel gekozen om even aandacht te geven aan het Duurzaam toerisme.Meer dan 30.000 toeristen gaan jaarlijks op expeditie naar de Zuidpool. En het worden er steeds meer. Nog voordat de ijskappen echt gesmolten zijn willen de mensen er geweest zijn. In dit artikel was er nu geen sprake van een noodsituatie maar het is wel zo dat er elk jaar kleine ongelukken gebeuren( zonder extreme gevolgen ). Maar ik vind toch dat het een aspect is waar men aandacht aan moet geven. Tenslotte hebben de schepen veel olie bij en kan het toch een keer echt fout gaan.


Het artikel vermeldt dat de Britse passagiers als tijdverdrijf helikoptervluchten ondernomen hebben en van de zon geprofiteerd hebben. Bij die helikoptervluchten stel ik dan toch wel vraagtekens en vraag ik mij af wat de effecten zijn voor de omgeving. De meeste gasten hadden deze cruise geboekt om de begeerde keizerpinguïns te zien. Bovendien was er zelfs een televisieploeg aan boord voor een reportage over de dieren in het wild in de Weddell zee. Of dit allemaal goed is voor de dieren is dan de vraag. Mijn mening is neen, maar aangezien het nu allemaal aan een ongelooflijk snel tempo moet gaan is er geen andere weg. De toeristen willen alles zo snel mogelijk gezien hebben ,uit angst dat het gaat verdwijnen. Gelukkig bestaat er vandaag de dag organisaties zoals IAATO ("International Association of Antartica touroperators" ) die het geheel nog in goede banen proberen te leiden.


bron : Het laatste nieuws 18/11/2009

dinsdag 17 november 2009

Europese business class op de schop bij Air France


Dit was de titel van een artikel in zakenreizen op 16/11.Vanaf 1 april 2010 introduceert Air France een nieuwe Europese dienstverlening. In plaats van met drie klassen te vliegen (economy, Tempo Challenge en business class) introduceert Air France een tweeklassenconcept: Voyageur voor passagiers die een eenvoudig product willen tegen lage, non-refundable tarieven, en Premium voor degenen die zakelijk reizen en flexibele tarieven en bijbehorende dienstverlening zoeken. Air France blijft een gratis in-flight snack en krant serveren en ook het inchecken van ruimbagage blijft kosteloos, in tegenstelling tot veel low-cost carriers.


Dat deze wijziging enkel van toepassing is voor de lange vluchten is nogal logisch aangezien mensen dan meer belang hechten aan comfort. Ze zullen meer ruimte hebben dan in een gewone economy class en bovendien zijn deze tickets relatief zacht geprijsd. Een retour Parijs-New York vanaf €1038 inclusief belastingen.
Toch verschilt dit concept van een low cost carrier aangezien de klanten bij Air France nog steeds zonder bijbetaling hun stoel kiezen en ook de hapjes en dranken blijven op intra-europese vluchten gratis. Ook de prijzen gaan omlaag, zo gaan de prijzen van premium business lager liggen dan de bestaande business klasse.Dit is ook weer een reactie tengevolge van de crisis.
Air France weet duidelijk niet zo goed wat ze moeten doen aangezien ze een aantal weken geleden iets totaal anders van plan waren
-->http://whatsinit4tourism.blogspot.com/. In dit artikel bleek dat ze de low cost tour op wilden gaan....blijkbaar zijn ze toch van gedachten verandert. AirFrance heeft duidelijk moeilijkheden en probeert haar hoofd boven water te houden tijdens de economische crisis. Ik denk dat alle deze wijzigingen het imago van Air France niet goed doen. Het zou beter zijn als ze 1 plan zouden uitwerken, hun hierop focussen en vooral hun daaraan houden. De constante wijziging van plannen maakt duidelijk dat de luchtvaarmaatschappij het moeilijk heeft ,wat ook weer een nadeel is t.o.v de aandeelhouders.

zondag 15 november 2009

Toerisme pas in 2013 op niveau van voor de crisis


Het mondiale toerisme zal pas in 2013 opnieuw uitkomen op het niveau van voor de crisis. Het herstel zou dan ook nog eens helemaal te danken zijn aan de zogenaamde opkomende landen. Dat blijkt op de eerste dag van de World Travel Market in Londen, zowat de grootste toerismebeurs ter wereld.Dit vermeldt Het Laatste Nieuws op 09/11/2009


Door de economische crisis hebben alle sectoren het zwaar te verduren gekregen. Ook de toeristische sector heeft dit gevoeld en heeft zijn tegenslagen gekend. Het aantal toeristen daalde en er werden minder vliegtuigtickets verkocht. Mensen verloren hun jobs, hogere taksen als gevolg van de groeiende begrotingstekorten, mexiaanse griep, lagere consumentenvertrouwen,...Al deze elementen hebben het zeer moeilijk gemaakt voor de toeristische sector. Maar we blijven positief want ook al passen de mensen hun reisgedrag aan, we kunnen er van op uitgaan dat er altijd mensen zijn die zullen blijven reizen! Mensen willen ontspannen en voor veel mensen betekent dit een reis naar het buitenland of gewoon zelfs een paar daagjes erop uittrekken. Dit aangepaste reisgedrag uit zich in meer camping verblijven, meer dichtbij huis op vakantie gaan, korte verblijven , late boekingen enz....en ja, de toerisme industrie zal zich moeten aanpassen aan dit gewijzigde reisgedrag. Maar dit bewijst weer dat de toeristische sector niet stilstaan en steeds evolueert om het beste eruit te halen!

De toeristische sector is misschien 1 van de eerste sectoren die de crisis heeft gevoeld , maar het zal ook de eerste sector zijn die een heropleving gaat kennen...

*My_Tourism_Journal*

Hey iedereen!

ein-de-lijk heb ik mijn blog over toerisme!! Ik ben van plan om er veel artikels op te zetten zodat jullie mijn mening over de toerismewereld kunnen ontdekken . Zoals jullie kunnen zien is mijn blog nu nog maar in de beginfase.
Maarrrr hier komt gauw verandering in....